Selasa, 13 April 2010

Tanggungjawab

Salam Perjuangan,

Tiba-tiba saja aku terpanggil untuk memikirkan mengenai tanggungjawab. Banyak sungguh tanggungjawab yang teletak atas kepala aku yang tak mampu aku melaksanakannya dengan begitu baik. Ada juga yang aku terlepas pandang dan tak kurang juga ada yang aku tak laksanakan langsung.

Astaghfirullah hal azim...
Dah berapa banyak dosa yang aku himpun sepanjang aku memegang beberapa tanggungjawab yang besar ini?

Tanggungjawab sebagai seorang kuli Allah:
- Begitu banyak sungguh aku melupakan Dia diwaktu aku senang.
- Begitu banyak sungguh aku mengeluh atas apa yang terjadi pada diri aku.
- Begitu banyak sungguh amalan-amalan yang dulunya menjadi rutin harianku, tapi kini menjadi sejarah dan sirah untuk dibanggakan.
- Begitu banyak dosa aku...

Tanggungjawab sebagai seorang anak:
- Sudah lama aku tak berhubung dengan ibu dan ayah aku di kampung.
- Aku berhubung bila memerlukan pertolongan mereka saja, terutamanya ketika kehabisan duir.
- Ibu aku pernah bertanya,
"awat lama sangat tak telepon mak? Ingatkan dah lupakan kami kat kampung ni..."
- Pertanyaan itu pun dah cukup menjadikan aku sebagai anak yang derhaka.

Tanggungjawab sebagai seorang sahabat:
- Sudah ramai hati-hati sahabat yang terluka kerana aku.
- Ada yang menangis-nangis kerana perbuatan aku katanya.
- Banyak tuntutan-tuntutan yang aku tak mampu tunaikan kepada sahabat-sahabat aku.

Tanggungjawab sebagai ketua/khalifah:
- Aku tak mampu berlaku adil dengan orang-orang dibawah aku.
- Aku terlalu berlembut semata-mata untuk menjaga hati-hati mereka, sedangkan matlamat agama Allah itu lebih besar dari menjaga hati manusia.
- Aku bukan ketua/khalifah yang layak untuk memegang sebarang taklifan.

Itu baru tanggungjawab yang aku ada sekarang. Tapi aku punyai lagi 4 tanggungjawab mutlak yang akan datang. Cumanya masa yang membatasi tanggungjawab ini.

Anak lelaki kepada seorang Ibu...(Jika Ayah tiada)
Abang kepada 4 adik perempuan... (Jika abang dan ayah tiada)
Suami kepada seorang isteri...(kalau ditakdirkan Allah)
Ayah kepada anak-anaknya...(ini pun kalau ditakdirkan Allah)

Ya Allah, kuatkanlah aku untuk menempuh hidup atas kedudukan sebagai seorang manusia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan