Rabu, 7 April 2010

Bila Nik Abdul Aziz berkata, aku pula terpesona


Salam perjuangan,

Nik Abdul Aziz b Nik Mat. Erm...tak tahu nak cakap apa lagi berkaitan individu ini. Sangat hebat orangnya. Tiada pemimipin yang menggunakan Islam seistiqamah beliau dalam apa jua keadaan. Sekali gus, tiada ulama yang memiliki wilayah pemerintahan untuk diuji kekesanan Islam bawaan Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul selain Nik Abdul Aziz. Walaupun sehebat manapun sesarjana ulama samada di timur atau barat, tetapi mereka belum diuji 'live' yakni berdepan dengan pemikiran sekular yang pekat likat bermaterialistis dalam segenap segi dan dimensinya. Itulah individu yang bernama Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.

Tertarik dengan kata-katanya...

1. Jangan jadi kuli kecuali menjadi kuli Tuhan.

2. Jangan makan gaji selain makan gaji dengan Tuhan.

3. Makan gaji dengan manusia dia bayar dengan duit.

4. Tetapi makan gaji dengan Tuhan dia bayar dengan syurga, bila mati baru boleh terima gaji.

5. Sebab itulah kita bersembahyang, kita berpuasa, kita bersedekah, kita mengajar, kita mengaji walaupun kadang-kadang benda-benda ini dirasakan serabut dan menyusahkan.

6. Mengapa menyusahkan diri dengan sembahyang, padahalnya yang tidak sembahyang ramai yang boleh hidup?

7. Jawabnya, oleh kerana aku makan gaji dengan Tuhan, aku kena turut kehendak Tuhan.

Mengulas sikit...

Terkedu dibuatnya bila aku mendengar kata-kata dari individu ini. Kiasannya cukup 'terkena' sekali dengan manusia yang hidup dengan sezamannya.
Tak tahu nak tulis apa lagi, aku harapkan semakin ramai manusia menemui fitrah kejadiaannya bila mendengar kata-kata puitis dari individu bernama Nik Abdul Aziz bin Nik Mat ini.

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan