Ahad, 6 Jun 2010

Kembara Pantai Timur: Part Two

Salam.
Binasakan Yahudi!

Sekali lagi, tujuan artikel saya ini hanyalah ingin berkongsi pengalaman yang saya alami sepanjang cuti ini sahaja. Kali ini sambungan kepada 'Kembara Pantai Timur: Part One'

Catatan

ii.) Meninggalkan Kota Bharu

Selepas dari meninggalkan kuliah jumaat tersebut. Aku bergegas ke hentian bas di tengah-tengah bandaraya Islam tersebut. Ada seseorang yang sedang menunggu aku. Sudah lama dia menunggu.

"Salam, Wei hang ada kat mana la ni? aku dah ada kat hentian bas yang hang cakap tu."

"Aku ado kat sini, mu kaleh kat belake mu...aku kat belake mu." balas individu tersebut.

Bila aku mengalih pandanganku ke belakang, aku melihat kelibat seseorang yang sedang melambai-lambai dan tersenyum kepadaku, aku seperti pernah kenali riak wajah dan susuk tubuhnya. Ya! memang sah dia. Hatiku turut mengiyakan ingatanku ini.

"Mus, lama tak jumpa hang. Dah dekat 3 tahun kita tak jumpa. Dah makin berisi hang ni..hahaha"

"Samo la denge aku, lamo dok jumpo mu. Mu la, busy sokmo. Hari tu aku gi tempat mu, mu x dok. Oghe kuat nih! Mano ado berisi, steady lagi nih!" jawabnya.

"Hang nak bawa ku pi mana ni?"

"Mu ikut jo, jange banyak soa.. Kito gi memine oghe kelate, nok?" balas sahabatku itu.

"Nak pi meminang sapa? untuk hang ka? Tak sangka aku..."

"Untuk aku? untuk mu la...kalau mu kawen denge oghe sini, nanti boleh kito jumpo sokmo." balas sahabatku sambil tersengih-sengih.

"Hang biasa makan selipar asadi size 8? hahaha..."

Sahabatku itu membawaku menuju ke Kubang Kerian, kata dia rumahnya terletak di situ. Dia mengajak aku berehat dahulu di rumahnya. Macam tahu-tahu je yang aku ni dah penat...hahaha. Bagus betul member-member aku ni. Selepas selesai kami berdua membersihkan diri dan berehat di rumahnya itu, kami meneruskan lagi perjalanan kami. Ini baru permulaan perjalanan.

iii.) Perjalanan bermula

Kami menuju ke rumah sahabat-sahabat yang lain, kata sahabatku ini ada dalam 3 orang lagi sahabat kami yang akan ikut sekali. Selepas cukup ahli rombongan, kami terus menuju ke Pasir Putih. Rupa-rupanya ada lagi ahli rombongan yang lain sedang menunggu kami disitu. Wah! macam meriah je rombongan aku ni...

Sampai sahaja di Pasir Puteh, kami menelefon ahli rombongan yang sedang menunggu disitu, akhirnya kami berjumpa juga dengan mereka. Perempuan rupanya, aku ingatkan siapa la tadi. Aku macam kenal mereka, tapi sekadar kenal rupa dan nama saja. Dah lama aku tak berjumpa dengan mereka. Rasa-rasanya dekat 3 tahun juga, sama seperti sahabatku yang tadi.

Selepas itu kami terus menuju ke daerah Besut. Tepat jam pukul 1.15 tengahari, kami sampai di masjid Besut dan akan bersolat jumaat disitu. Masjid Terengganu Bestari, tapi sudah tak ada lagi perkataan atau ungkapan Islam Hadari. Biasa la, bila dan turun takhta ni memang orang akan lupa. UMCO la katakan...hahaha.
Di masjid itu merupakan check point terakhir kami untuk perjalanan ini.

Sampai saja disitu, aku terserempak dengan 4 orang sahabat ku yang lain. Mereka datang dari Kuala Lumpur. Wah! semakin meriah rombongan kami kali ni.

iv.) Kemuncak Misi Utama

Selesai sahaja solat jumaat, kami terus mencari seseorang. Kami mencari beliau kerana beliaulah yang paling bahagia pada hari berkenaan. Kami dikhabarkan dia juga bersolat di masjid yang sama.

"Hah, tu dia pengantin kita!", kata seorang sahabatku.

"Geng, Get the position! Tangkap dia...Jangan bagi dia lari!", balas sahabatku kedua.


Yang pakai baju melayu lengkap itulah pengantinnya...

Apa lagi , riuh la kawasan masjid tu dengan telatah-telatah kami. Al maklumlah, sudah lama tak berjumpa.

Percaturan yang diatur, akhirnya bersama percaturan Allah. Perpisahan sahabat-sahabat seperjuangan ketika di institusi pengajian dahulu akhirnya bertemu jua. Tiga tahun masa berlalu, masing-masing menampakkan perubahan diri kearah yang lebih baik.
Yang dahulunya low profile, sekarang menjadi high profile...
Yang dahulunya hanya askar, sekarang menjadi general perang...
Yang dulunya ahli biasa persatuan, sekarang menjadi Presiden persatuan...

Tapi, ada juga yang tak berubah. Statik saja. Kalau berubah pun, bukan berubah ke arah lebih bagus tapi ke arah yang tak tentu arah (faham ke ayat ni?).
Akulah orangnya, siapa lagi? hahaha...

Sebenarnya antara tujuan aku menjejak kaki ke negeri Pantai Timur ini ialah untuk memenuhi jemputan undangan walimah sahabat ku di daerah Besut ini.

Arigato hozaimas

Terima kasih kepada Meor kerana sudi panggil kami untuk makan kenduri.
Selamat Pengantin Baru!!!

*sorry our friends, ayat gua tak berapa cantik la...kena praktis banyak-banyak lagi ni, baru la puitis sikit ayat-ayat gua ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan