Jumaat, 4 Jun 2010

Kembara Pantai Timur: Part One

Salam.
Binasakan Yahudi!

Posting kali saya sekadar ingin berkongsi pengalaman ketika mengembara di Pantai Timur pada 27 Mei hingga 29 Mei yang lalu.

Catatan

i.) Sepagi di Kota Bharu

Jam 5 pagi 27 Jun, aku tiba di bandaraya Islam, Kota Bharu. Aku telah mengetahui bahawa kedatangan aku di bandaraya islam ni tidak akan dijemput oleh mana-mana penduduk disini. Lagipun aku sudah biasa dengan bandaraya Islam ini. Boleh dikatakan hampir setiap tahun pasti aku akan menjejak kaki disini. Ada saja kerja aku disini.

Sementara menunggu waktu Subuh, aku habiskan masa dengan melepak di tengah-tengah bandaraya islam ini. Sunyi sepi bandaraya islam ini, hanya kedai 7 Eleven dan restoran Mc Donald sahaja yang masih menjalankan operasinya. Inilah faktor-faktor pemilik syarikat dari kaum yahudi boleh maju, pandai cari peluang. mesti ada yang tertanya, "kenapa tak solat sunat saja?". Tak boleh nak solat sunat, sebab masjid atau surau disitu belum lagi dibuka pintunya.

Selepas solat subuh di surau bersebelahan Pasar Siti Khadijah, aku berehat sebentar. Tiba-tiba aku terima panggilan dari seorang sahabatku, F. Dia tengah latihan mengajar di Pasir Mas.
"Syeikh, demo dok mano lo ni? ana doh ado kat tepi Pasar Siti Khadijah nih." , tanya beliau.
"Ana kat surau ni, sebelah tu ja..." jawab aku.
"Keluar la, jom kita gi makang. Ana belanjo demo...", balas beliau dengan loghat Terengganu yang agak yang agak pekat.
Aku cukup suka kalau ada orang belanja. Hahaha...

Kami sarapan di warung yang bersebelahan dengan khemah kuliah jumaat di perkarangan pejabat perhubungan PAS. Tengah dok makang bersamo budak Ganu nih, tibo-tibo datang seorang pok chek ini. Dio nok tumpang duduk sekali semejo dengang kami, sebab mejo hok laing doh penuh dengan orang. Pok chek ni datang dari Pasir Tumboh, ghoyaknya dia berniago kat kawasang sini jugo.
Apa pasal aku pun kecek Ganu plak ni?
Terikut-ikut dengan budak Ganu sorang ni la...hahaha.
Bukan apa, nak ambik hati dia sebab belanja aku sarapan pagi..hahaha.


sebelum kuliah bermula

Selepas sarapan, kami mengambil tempat di khemah sebelah warung tadi. Get ready to learn something. Jam menunjuk pukul 8.30 pagi. Sesi kuliah jumaat pertama oleh seorang ustaz. Aku tak kenal ustaz ni, budak Ganu ni pung dok tahu. Selesai saja kuliah sesi pertama, pukul 9.30 pagi tiba pula seorang ustaz yang lain pula. Dari jauh aku perhatikan ustaz kedua ni berjalan menuju ke pentas kuliah jumaat. Ustaz itu tua, tubuhnya kecil, berserban, berjubah putih, siap ada pengawal lagi. Hebat betul ustaz ni.

Bila beliau berada dekat dengan tempat aku duduk,
Aik? Macam Menteri Besar Kelantan ja?


Menteri Besar Kelantan sedang mengambil tempat

Buat apa dia datang sini?
Pergi la pejabat kerajaan negeri ka,
tak pun breakfast dengan kontraktor projek ka,
tak pun pergi main golf dengan para menteri kerajaan negeri ka,
tak pun pergi bercuti di luar negara kat Paris atau Roma @ New York...

Menteri Besar bagi kuliah. Layan je la...
Sedap pula kuliah Menteri Besar ini, ada elemen-elemen tasauf, haraki dan siasah. Jarang nak jumpa ustaz yang boleh kuasai perbagai elemen dalam ilmu Islam ini.
Ada yang hebat dalam tasawuf, tapi haraki dan siasah lemah...
Ada yang hebat dalam haraki, tapi tasawuf dan siasah lemah...
Ada yang hebat dalam siasah, tapi tasawuf dan haraki lemah...
Ada yang tidak tahu langsung dalam ilmu haraki, tasawuf dan siasah...aku la orangnya. huhuhu...

Aku pelik, kenapa Ketua Menteri negeri aku tak pernah bagi kuliah macam ni?
Tak boleh jadi ini, mana boleh kalau macam ini. Balik kat negeri aku nanti, aku nak buat memorandum yang mendesak agar Ketua Menteri negeri aku juga mengadakan kuliah macam ini. Dan Ketua Menteri negeri aku ni mesti bagi kuliah juga.

Eh lupa pulak, negeri aku ni Pulau Pinang. Ketua menteri aku ni bukan muslim. Mangkuk ayun jugak aku ni...hahaha.
Tapi walaupun Ketua Menteri aku ni bukan muslim, tapi dia antara supporter program-program agama di negeri aku ni. Antara kempen-kempen yang beliau sendiri jalankan ialah kempen "Amal Makruf dan Nahi Mungkar" serta kempen "Satu Rumah, Satu huffaz".
Menteri Besar kat negeri lain bagaimana pula?

Di penghujung kuliah tersebut, aku menerima satu sms dari seseorang. Dia ingin berjumpa dengan aku, katanya dia sedang menanti aku di suatu tempat. Minta cepat.
Selesai kuliah dari Menteri Besar tersebut, aku pun bergegas ke perhentian bas di tengah bandaraya Islam. Budak Ganu ini pun nak ikut aku jugak, dia takut aku tersesat kat dalam bandaraya Islam ini. Aku menolak, aku tidak mahu menyusahkan dia. Lagipun aku dah sinonim dengan tempat ini. Tapi dia nak hantar juga, ikut hang la...

Sampai sahaja disana, ternyata ada seseorang sedang menunggu aku disana...
Siapakah 'seseorang' itu?
Kepada yang selalu jeles dengan aku, jangan jeles na...hahaha

Thanks

Terima kasih kepada sahabatku F, si budak Ganu. Kerana sanggup datang menjemput saya pagi-pagi buta lagi walaupun dari Pasir Mas. Siap belanja sarapan untuk saya dengan Pok Chek yang dok semeja dengan kami tu. Dia lah orang pertama yang me'respon' sms dari saya ketika saya sampai di bandaraya Islam tersebut. Sejak pukul 5.30 pagi dia reply sms dari saya. Hebat betul ukhwah yang ditunjuk dan layanan yang diberi, walaupun beliau bukan dari negeri tersebut...
Syukran ya akhi, semoga Allah membalas layananmu terhadapku itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan