Khamis, 3 Mac 2011

Bila 'budak tak ada perasaan' bercakap mengenai jodoh, kasih sayang dan cinta

Assalamualaikum
Posting yang memecah tradisi Permatangbendang.blogspot.com.
Saat diriku berbicara mengenai jodoh, kasih-sayang dan cinta.

Untuk merasai feel, dengarlah lagu ini sambil membaca coretan saya ini...



Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari kita. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan kita dengan pasangan kita.

Buka hati dan minda kita untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan.

Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

Orang perempuan tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak berdiri, serentak memakai baju yang sama warnanya.

Orang perempuan senang kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

Istiqarah, keserasian, kejujuran dan kesetiaan adalah kunci utama membina mahligai bahagia...


p/s: Khas untuk bakal-bakal pengantin sahaja. Yang bermanfaat, ambiklah sebagai pedoman. Yang mudharat, buanglah sebagai ikhtibar...

Selasa, 1 Mac 2011

No word...

Salam Perjuangan,

Kali ini saya hanya ingin berkongsi koleksi-koleksi gambar yang menyentuh jiwa seorang ahli haraki:

Senyum mereka...









Serius mereka...






Kasih sayang mereka...








Semoga mereka berada didalam golongan yang dipilih Allah untuk memasuki syurga-Nya...

Isnin, 28 Februari 2011

Celaka adalah CELAKA!

Wow!

Awat?

Kenapa posting ko nih ganas semacam je? Bukan ko ni budak haraki ke?

Salah ka? Aku tengok ok je...

Tak la, bukan ko diajar untuk 'berhikmah' ke?

Hang ingat 'berhikmah' tu sopan-santun saja ka?

Oh...cerita sikit. Macam best saja...


Bercakap KASAR?

Ramai ustaz-ustaz meminta kita menyampaikan sesuatu itu dengan 'berhikmah', terutamanya berkaitan makruf dan mencegah yang mungkar. Sememangnya benar kata-kata itu. Cumanya kita saja yang salah faham mengenai 'berhikmah' ini. Didalam otak kita ni, kita tafsirkan 'berhikmah' ini bermaksud berbaik-baik, bersopan-santun, lemah-lembut. Jika itu yang kita tafsirkan mengenai 'berhikmah', maka jawapannya SALAH!
Yang anda faham ini bukan 'berhikmah', tetapi 'berbaik'. Langsung tidak sama, mahupun serupa. Ianya hanyalah cebisan dari berhikmah saja.

Berhikmah dalam erti kata lain ialah method yang kita gunakan untuk mencapai matlamat penyampaian atau ajakan atau teguran. Bila saya katakan bahwa 'berhikmah' ini ialah keberkesanan dalam menegur/ menasihat. Maka 'Berhikmah' juga bermaksud bersopan-santun, lemah-lembut, tegas, garang, bernada keras, berperang, berbunuh.
Wow! Memang gila kan tafsiran saya mengenai 'berhikmah' ini...tunggu dulu, jangan gelabah-gelabah. Dengar dulu penjelasan saya ini.

Semua pendekatan-pendekatan ini boleh dilakukan, tetapi berdasarkan keadaan dan situasi sesuatu itu. Contohnya,

1. Lemah-lembut:
Digunakan bagi mereka yang mudah menerima nasihat, mudah mengikut nasihat. Bagi mereka yang baru dinasihati, mereka yang berhati lembut dan seumpamanya.

2. Tegas:
Bagi mereka yang mengulangi perkara-perkara yang sama. Bila kita bertegas, maka mereka akan sedar bahwa apa yang mereka ulangi ini adalah salah dan tidak boleh berkompromi dengan perkara-perkara ini.
Ketika Rasulullah bertegas kepada Abu Jahal, Abu Talib dan lain-lain yang ingin baginda menghentikan gerakan dakwah (ajakan yang baik dan mencegah yang salah).
"Jika bulan dibawah tanganku, nescaya aku tidak akan tinggalkan kerja ini..."

3. Bernada Keras
Bagi mereka yang degil dengan nasihat-nasihat yang diberikan. Bukan saja degil bahkan mencerca atau mengugut pula golongan yang menasihat itu. Apabila kita bernada keras, mereka akan sedar bahwa kita bukanlah golongan-golongan yang penakut dan lemah-lembut dalam menegakkan kebenaran. Sama seperti saidina Umar mengugut dengan nada yang keras ketika beliau hendak berhijrah dari Mekah ke Madinah

4. Berperang
Bagi mereka yang sangat-sangat degil dan tidak mahu langsung mendengar lagi nasihat-nasihat kita. Bahkan mereka juga bertindak untuk memerangi kita. Maka kita juga bersiap untuk berperang, mudah-mudahan mereka kalah dan tunduk kepada kita (nasihat yang baik). Sama seperti Rasulullah melancarkan perang-perang ketika baginda di Madinah

5. Berbunuh
Bagi mereka yang teramat degil dan telah bertindak menghasut orang-orang lain untuk keluar dari kebenaran (ISLAM) serta telah membunuh orang-orang yang bersama kebenaran ini. Maka wajar kita membunuh mereka, jika mereka hidup didunia ini sekalipun, mereka akan terus membunuh orang yang dijalan kebenaran. Bila kita membunuh mereka, maka akan menjadi pengajaran kepada orang lain bahwa kebenaran ini (ISLAM) bukanlah bersifat lemah dan hanya tunduk kepada kejahatan.
Seperti mana seruan Allah untuk membunuh golongan-golongan murtad.



Celaka adalah CELAKA!

Ko tuju barua ini kepada sape?

Aku tujukan CELAKA ini kepada orang yang layak menerimanya saja...


Ya! Sememangnya CELAKA ini selayaknya bagi mereka yang memenuhi ciri-ciri celaka. Saya tujukan celaka ini kepada orang yang sudah faham mengenai asas-asas Islam dan telah bersama-sama dengan gerakan yang meninggikan kalimah ALLAH namun mempunyai sifat CELAKA. Orang ini berada didalam gerakan bukanlah kerana ini berbakti kepada ALLAH, tetapi untuk mencari kesan-kesan sampingan didalam harakah ini. Seperti mencari perempuan, populariti, ketaksuban, kehebatan jihad dimata ahli gerakan, belas kasihan dan beberapa lagi perkara CELAKA.

Orang ini begitu busuk sekali hatinya. Sanggup memanipulasi orang lain untuk kepentingan dirinya. Untuk dirinya menjadi hebat, dihormati, dikasihi, disanjung didalam haraki dan umat. CELAKA BAGIMU!

Pelbagai perkara yang dilakukannya untuk mencapai tujuan sebagai 'Mutahammil' (menggunakan harakah demi kepentingan diri). Menipu, berpura-pura, putar belit fakta, bermanis bicara dan seumpamanya ialah kebiasaannya. Mempengaruhi orang lain untuk bersama-samanya agar dia mempunyai benteng-benteng yang kukuh. Jika berlaku sesuatu, maka dia akan mempergunakan benteng-benteng ini untuk menyelamatkan dirinya. Selalunya, yang menjadi benteng-benteng orang ini ialah mereka yang mudah terpengaruh dengan bisikan-bisikan manis darinya.
AWAS! mungkin kita juga termasuk didalam senarai benteng-bentengnya itu.
SUNGGUH CELAKA!

Oleh itu saya menyeru kepada semua, pandanglah orang-orang disekeliling anda dengan hati. Bukannya dengan mata, kerana mata itu buta dan tidak nampak dunia. Kerana di hati terdapat kebenaran hakiki.

CELAKALAH BAGI MEREKA YANG TELAH MEMENUHI SIFAT-SIFAT CELAKA INI!

Ahad, 27 Februari 2011