Sabtu, 3 April 2010

Amanat Syeikh Abdullah Yusuf Azam


Salam Perjuangan,

Teringin sekali aku untuk berkongsi bersama semua mengenai amanat dari mujahid yang telah syahid dijalan-Nya iaitu Syeikh Abdullah Yusuf Azam.

Kenali beliau...

Abdullah Yusuf Azzam lahir pada tahun 1941 di Desa Asba’ah Al-Hartiyeh, Propinsi Jiniin, Tanah Suci Palestin yang diduduki Israel.

Sheikh Abdullah Azzam bukanlah orang biasa. Dia mewakili satu bangsa, satu Ummat. Tubuh Ummat ada di dalam dirinya. Setelah kematiannya, para muslimah sejauh ini gagal melahirkan seorang laki-laki yang mampu menggantikan Beliau. Seorang mujahid yang menjualkan dirinya untuk meninggikan Islam di negara-negara bergolak seperti di Chechnya dan Afganistan.

Amanat dari as-Syeikh...


1. Kita akan kekal dalam jalan ini sampai bila-bila.

2. Kita berdoa agar Allah membimbing kita di jalan ini.

3. Tiada pemikiran yang dapat mampu mengubah keyakinan ini.

4. Peperangan terlalu besar tetapi ada yang lebih besar dari pemikiran kita ini iaitu redho dan syurga Rabbul Alamin.

5. Hidup Ini terlalu murah jika dibandingkan dengan redho Ilahi.

6. Cita-cita kita adalah kemenangan Islam dibumi ini dan petanda kemenangan begitu meyakinkan kita.

7. Orang-orang yang mengharapkan Daulah Islam yang turun dari langit, tanpa usahaha & pergerakan, tidak mengerahkan tenaga untuknya, baik dengan berjalan kaki atau berkenderaan, tanpa merasa kehilangan kehormatan atau kesedihan yang terdetik dihati. Maka sesungguhnya, mereka tidak mengetahui sunnnah agama ini. Mereka tidak faham dengan tabiat perjuangan ini.

8. Jalan ini memang memeritkan. Ingatlah! setiap kali musibah menekan kita, semakin banyak bencana yang terjadi kepada kita...Sungguh! kemenangan Islam itu semakin hampir.

9. Jalan ini penuh dengan serpihan daging, darah dan dipenuhi cubaan dan dugaan. Sesiapa sahaja yang berada dijalan ini maka bersiap sedialah menghadapi musibah dari pelbagai arah.

10. Tetapi, jika engkau meyakini jalan ini dan jalan ini jelas dimatamu. Pasti engkau dapat menempuhinya. Walaupun ketika bersendirian, maka berkatalah engkau, "Dan jika zaman ini membuatku sendiri, akan aku hadapi seluruh bahaya sendiri!"

11. Jumlah orang mulia itu terlalu sedikit, jika kalian beralasan sedikitnya ahli. Maka aku akan katakan, "Bahwa orang mulia itu sedikit dan orang yang teguh itu adalah sedikit dan tidak teguh jalan ini kecuali orang-orang yang Allah bukakan syurga baginya."

12. Sepakatilah janji keran jalan ini sangat panjang, sedangkan bekalan hanyalah sedikit, tugasnya pula sangat berat dan amanah ini begitu tinggi nilainya. Sedangkan tabiat jalan ini terlalu payah.

13. Akan tetapi pahala yang dinantikan terlalu besar.

14. Syurga yang dijanjikan juga terlalu indah. Yang dibawahnya mengalir sungai, yang didalamnya terdapat bidadari-bidadari juga segala-gala nikmat didalamnya. Maka berbahagialah engkau ketika itu.

Sedikit ulasan...

Syeikh Abdullah begitu hebat ilmu perangnya. Jihadnya tinggi mengampai awan biru. Semua ini berlaku apabila dalamannya atau spiritualnya begitu YAKIN akan jalan yang dipilihnya ini.
Amanat inilah yang menjadi 'lagu perjuangan' kepada aku tatkala merasakan jalan ini terlalu payah dan begitu terasa tekanan yang menimpa. Sungguh, roh semangat as-Syahid begitu mengalir bila mendengar amanat beliau ini.

Moga dikau aman berada 'disisi'-Nya...AMIN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan