Jumaat, 25 Februari 2011

Dari FB ke Blog semula

Salam...

Fuhhh...lama betul aku tak update blog nih. Berbulan-bulan la jugak.
Firstly, aku nak minta maaf la kepada semua kawan-kawan. I'm BUSY lah! Trult BUSY...
Semester ni aku kena siapkan PSM aku, memang agat kelam-kabut jugak la. Anyway, perjuangan pula mesti diteruskan.

Aku dan PRK

Semester ni pula ada Pilihanraya Kampus, bertambah lagilah ke'busy'an aku ni. Ada orang bertanya kepada aku,
Soalan: "Pik, Hang dah tahun akhir pun nak terlibat dengan PRK jugak ka?"
Jawapan: "Nak buat macam mana Mat, dah ni kerja aku. Kalau aku tak buat kerja ni, sapa yang nak buat?"

Memang busy habis la time PRK nih...asyik dok gadoh dengan geng-geng Aspirasi saja. Al-maklumlah, aku ni kan Pro-Mahasiswa. Itu yang geng-geng Aspirasi menyampah dengan aku. Aku pula asyik dok buat keras kepala, depa lawan, aku balas balik. Peduli apa aku, janji aku buat kerja betul.

Aku nak story sikit la pasal Pro-Mahasiswa ni. Pro-Mahasiswa ini pertubuhan independent, asasnya dari mahasiswa yang menuntut dua perkara utama. Iaitu KEADILAN dan HAK MAHASISWA. Itu saja, bukan minta nak berperang dengan mana-mana golongan pun. Walaupun aku ni dah semester akhir, dan tak ada faedahnya kalau aku dok hendak perjuangkan dua perkara ni dalam kampus ni. Lagi pun aku tinggal beberapa bulan saja lagi kat kampus ni. Tapi bila memikirkan balik pasal adik-adik aku kat kampus, so WAJIB keatas diri aku untuk struggle atas perkara ini.

Tapi sekarang, PRK pun dah selesai. Pro-Mahasiswa pun dah menang hampir semua kampus, kecuali kampus aku saja. Nak buat macam mana, kampus aku ni kuat #$%&. Pentadbiran kampus aku pun org kuat #$%&, itu yang bengong semacam je PRK kali ni. Nak cerita pasal manipulasi tuh, tak payah la. Banyak sangat, tak larat nak kira. Biarlah, itu kerja depa kat dunia. Nanti kat akhirat, aku tuntut kat geng-geng tuh.

Tutup FB sekejap

Lepas saja PRK, aku ambik keputusan untuk rehatkan diri sekejap dari medan FB ni. Dah tak ada lagi isu yang perlu aku counter untuk PRK. Aku pun dah declare kat geng-geng Aspirasi tu, stop d game just focus on our job. Fasa sekarang ialah naikkan suara mahasiswa saja. Coz itu hak kita, anak muda yang berani adalah ditakuti pemimpin yang korupsi!

Dengan FB jugak la, imej aku naik gila. Sampai semua student kampus aku dok baca hujah yang aku bagi kat FB. Expecially berkaitan hak mahasiswa! Dekat FB jugak la muka aku terpampang, buat demonstrasi tak jadi la, buat rapat umum kat kampus (1st time kat kampus aku buat rapat umum), laung slogan-slogan mahasiswa la...Ntah apa lagi yang aku buat time PRK kali ni. Yang paling latest, nama aku masuk dalam Harakah Daily. Tak boleh blah betul. Malam keputusan PRK kampus aku, kakak yang jadi wartawan Harakah Daily mesej aku. Tanya keadaan keputusan PRK kat kampus aku. Maklumlah, PRK kat kampus aku kan yang paling bangang sekali dalam sejarah DUNIA! Aku pun story la kat akak tu, cerita punya cerita kat dia. Lepas tu dia cakap, dia nak publish berita pasal kampus aku. Aku pun 'on' la.

Esoknya, aku dapat mesej dari akak tu, dia cakap dah publish berita tu. Aku pun buka la webpage Harakah Daily, tengok-tengok ada nama "Muhammad ......".
Woit!!! tu nama aku, nama yang ayahanda aku tulis kat surat beranak aku. Geleng kepala aku, mana taknya, aku ingatkan akak tu just nak tahu khabar berita dari kampus aku saja. Tup-tup, dia bubuh nama aku kat berita tuh...mampuih aku kalau bonda tahu!
Mesti bonda karate tengkuk aku nih...
"Mak suruh hang belajaq, bukan suruh pi main politik kat U tuh!"
Tapi tak mengapa bonda, anak bonda ni kan ANAK MUDA REFORMIS! Bela hak rakyat...Bonda dont worry na...sayang bonda!

Apapun, aku still macam biasa. Pergi kelas dalam keadaan normal, berkawan dengan orang yang sama, tak ada lagi yang mencemuh aku. Maknanya, depa setuju dengan apa yang aku buat...perkara ADIL dan HAK ni semua orang nak beb!

Setelah aku gegarkan kampus aku dengan mencapapnya diriku ini. Maka aku isytiharkan bahwa bersara untuk sementara waktu di medan FB. Coz nak concentrate on my PSM. Aku nak grad beb...kalau tak grad, macam mana nak sara mak ayah aku...nak pinang anak orang...huhu.

Apapun, hope u'all doakan aku ye!
Harap-harap aku ni istiqamah dalam perjuangan. ISLAM ITU TETAP MENANG DIHATIKU!
Bye-bye



*Sorry dear, penulisan aku kali ni sempoi semacam je...malas nak bermadah pujangga, pujangga aku dah hilang. Coz lama sangat tinggal medan penulisan nih. huhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan