Selasa, 8 Jun 2010

Media. Psywar terhebat masa kini

Salam.
Binasakan Yahudi!

Psywar

i.)Pengertian
Psywar atau dalam bahasa Melayu dipanggil Perang Saraf. Perang saraf merupakan sejenis peperangan atau pun senjata yang sangat hebat dalam mana-mana peperangan yang berkaitan dengan manusia. Hal ini disebabkan manusia dilahirkan dengan emosi dan perang saraf merupakan satu keadah perang psikologi untuk menggangu tumpuan dan emosi manusia.

ii.) Beza Perang Saraf dengan Perang bersenjata
Berbeza dengan perang yang menggunakan senjata. Perang bersenjata ditujukan kepada fizikal manusia dan perang saraf pula ditujukan kepada jiwa manusia. Senjata dari perang saraf tidak dapat dibeli dari kilang senjata tetapi dapat dikuasai senjata perang saraf itu adalah melalui kehebatan minda!

Media: Psywar terhebat

Peranan media dalam membentuk fikrah individu dan umum amat penting. Malah peranan media hari ini tidak dapat dnafikan dalam membentuk persepsi dan pandangan umum. Gambar statik, musik dan video boleh djadikan sebagai alatan untuk psywar.

Media juga boleh djadikan "senjata". Membunuh personaliti atau imej seseorang/musuh politik/negara melalui rencana/paparan perang saraf. Masih ingat bagaimana media digunakan bagi "mempengaruhi" persepsi umum berkenaan "jahat"nya mereka yang terlibat di Memali?
Walhal, perkara yang sebenar tidak seperti didalam media-media jahat ini.

Ummah seharusnya media savvy yakni 'berakal media'. mmah juga harus tahu selok belok sepak terajang media. Bukan boleh menerima bulat-bulat tanpa sebarang analisa. Perhati gaya bahasa dan cara penyampaian CNN dan TV3/RTM dll misalnya. Apakah ada bias? Apakah adil? Juga filem yang dpertontonkan. Apa mesej yang tersurat? Apa pula yang tersirat?

Kita akan lihat bagaimana media-media ini memutar (spin) fakta untuk kepentingan tertentu bukan untuk keadilan sejagat.
Didalam unit media mereka akan ada "spinmasters" (pakar "putar" komunikasi), yang mana team inilah yang akan merancang psywar terhadap sesuatu isu, terutamanya isu yang melibatkan politik dan kerajaan.

Psywar terhadap Israel dalam misi bantuan keamanan Gaza (LL4G)

Mari kita analisis apa sebenarnya matlamat sebenar misi ini dalam psywar terhadap Israel.



Hebat! Cukup hebat psywar misi ini terhadap Israel Laknatullah. Dan ternyata, Israel telah terjerat dengan psywar ini. Impaknya, masyarakat dunia telah celik mata dan akal bila berlakunya peristiwa ini.

Saya teringat dari suatu ungkapan yang mengatakan:
Siapa yang kuasai media, dia akan kuasai dunia!
Media merupakan salah satu bahan kepada psywar yang menjadi senjata yang paling terhebat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan