Isnin, 17 Mei 2010

Bidadari sebagai taruhan

Salam perjuangan,

RasuluLLah saw bersabda;
Seorang yang mati syahid diberi enam perkara pada saat titisan darah pertama tumpah dari tubuhnya:
1. Diampunkan semua kesalahannya.
2. Diperlihatkan tempatnya di syurga.
3. Dikahwinkan dengan bidadari.
4. Diamankan daripada kesusahan keedahsyatan yang besar(pada hari qiamat).
5. Diselamatkan daripada seksa kubur.
6. Dihiasi dengan pakaian keimanan. [Hadith Riwayat Bukhari).

Manakala Buat Para Mujahid dan pejuang-pejuang ISLAM yang akan meminang BIDADARI syurga.Di ruang ini, sedikit perkongsian tentang Bidadari sepertimana yang di janjikan.

Di syurga, Allah swt akan mengahwinkan para penghuni syurga dengan para bidadari yang sangat cantik, selain dari isteri-isterinya di dunia. Allah swt. telah berfirman, "Demikianlah, dan Kami berikan kepada mereka bidadari."(Q.s. Ad- Dukhaan: 54). Para bidadari itu bermata jeli, putihnya sangat putih, dan hitamnya juga sangat hitam. Al-Qur'an telah menggambarkan bahawa para bidadari itu adalah para gadis remaja yang sebaya.

Para bidadari itu adalah gadis-gadis perawan yang belum ada yang menyentuhnya sebelumnya. Allah swt. berfirman, "Tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin." (Q.s. Ar- Rahman: 56). Ayat ini sekaligus menolak pendapat yang mengatakan bahwa para bidadari itu adalah isteri-isteri mereka di dunia, di mana setelah mereka masuk syurga, maka dikembalikan menjadi muda lagi.

Dan sifat bidadari itu sangat sopan dan menundukkan pandangan. la tidak mau memandang selain kepada suaminya. Sungguh ini merupakan ungkapan dari Allah swt. kepada kita untuk menggambarkan kecantikan dan keindahan mereka. "Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih dipingit dalam rumah." (Q.S. Ar-Rahmaan: 70-72).

Tapi si isteri juga boleh menjadi bidadari kepada suaminya didunia. Dengan menjadi hamba Allah yang bertaqwa dengan isteri yang setia kepada suaminya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan