Khamis, 4 Mac 2010

Politik Dari kaca mata aku




Politik
Apa yang aku faham berkaitan politik ialah pengurusan ataupun pentadbiran sesuatu organisasi.
Itu dalam bahasa mudahnya la. Politik juga terdiri daripada salah satu cabang dari ad-Dinul Islam.
Terbukti dengan ayat-ayat yang diturunkan oleh Allah dalam bentuk perintah dan penceritaan semula sirah-sirah para Anbia dan insan-insan soleh yg memerintah sesuatu negara ataupun negeri.
"Berkata Tuhan kepada para malaikat; Sesungguhnya AKU ingin jadikan khalifah di muka bumi ini". Banyak tafsiran yang begitu terang menyatakan bahawa asal tujuan manusia diciptakan ini ada 2.
Yang pertama, sebagai hamba ALLAH dan yang kedua sebagai khalifah dibumi. Penafsiran berkaitan tugas khalifah sudah jelas dengan konsep siasah ataupun dalam bahasa yang mudah difahami ialah politik.

Dalam tafsiran Sayid Qutub juga menyatakan bahawa khalifah itu sebenarnya "menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan urusan agama".
Ibnu Khaldun pula menterjemahkan erti khalifah sebagai "Liya batan anil nubuwah" ataupun dalam bahasa perancisnya, "penganti kepada para Nabi". Beliau juga menafsirkan yang dikatakan penganti para nabi tu, bukan bermaksud menjadi nabi.
Tapi mengalas tugas sebagai khalifah atau pemerintah seperti mana Saidina Abu Bakr mengantikan Rasulullah, seperti mana Saidina Umar mengantikan Saidiana Abu Bakr dan begitulah seterusnya...hinggalah terjatuhnya sistem khilafah, angkara Kamal Ataturk lahanat!

La ni (sekarang), masyarakat semakin hanyut dengan penafsiran politik. Akibat dari perjalanan arus politik itu sendiri yang dinodai dan dirogol oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab. Ampuno, lagi satu lahanat!
Hal ini yang menyebabkan orang ramai susah nak terima politik Islam.

Politik Islam lahir solid dari Al-Quran dan Hadith. Dengan kata lain, politik Islam itu lahir dari penghayatan seseorang terhadap Islam sebagai Ad-DIN. Sebab tu la dalam Islam ni, perkara politik dan perkara ukhrawi tak boleh dipisahkan.
Tapi yang peliknya, pasai apa masih ada lagi 'golongan-golongan' hebat dari sudut agama ni masih lg menganggap politik ataupun siasah ini satu kerja kotor, jahat, zalim. Aku tafsirkan kat sini sebagai satu KEBODOHAN yang nyata! Lantaklah kalau ada sapa-sapa yang nak terasa.
Boleh aku tegaskan disini bahawa golongan yang menolak gerakan siasah atau politik ini sebagai golongan sekularisme kuno. Sememangnya sekularisme ni memisahkan antara agama dan politik. So, tak kan yang dah faham agama ni pun nak tolak siasah / politik?
Korupsi diri kembali....

Sejarah juga ada menceritakan tentang zaman pemerintahan Rasulullah dan para Khalifah ar-Rasyidin sebagai ketua agama dan ketua negara serentak!
Faktor ni menunjukkan bahawa Aqidah dan Syariah telah menetapkan beberapa dasar politik dan kedudukannya dalam Agama untuk diikuti oleh setiap Muslim.
Sebab tu tugas politik ni ada hubungan dengan aqidah, so tentulah wujud amalan-amalan politik bersifat tauhid.

Rasanya, cukup kut setakat ni dulu. Memang macam panas jugak cara penulisan aku kali ini. Bukan apa, tujuan aku nak bagi kesedaran untuk yang tak sedar-sedar lagi je...
So, bertemu lagi ya!

by permatangbendang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan