Khamis, 8 Julai 2010

Tak ada kerja

Salam
Tunjukanlah dan pimpinlah kami ke jalan yang lurus.

Saya pun tidak tahu, apa yang ingin saya kongsikan bersama pada entri kali ini. Idea pun sudah kering, ntah hilang kemana. Tepu semacam sahaja otak ini. Nak bicara mengenai isu semasa, lagi la buntu. Tak ada isu yang best untuk dimainkan, yang ada pun hanya isu-isu yang 'ceroi', macam bak kata Ustaz Syahril Long. So, saya pun dah tak tahu nak kongsikan apa lagi. Mungkin kali ini hanya bercerita sahaja.

Bila berada di negeri selatan tanah air, banyak masa dihabiskan bersama dengan sahabat-sahabat. Ikatan ukhwah bersama mereka semakin erat. Tambah-tambah pula bila berjauhan dengan keluarga, jadi sahabat-sahabat inilah yang menjadi tempat mengadu dan tempat berlindung. Manis sekali ukhwah yang dihidangkan mereka kepada saya. Banyak perkara kami lakukan bersama, dari pagi sampai ke petang.

Dalam banyak-banyak sahabat, ada juga seorang dua yang 'kamceng' dengan saya. Selalunya yang 'kamceng' dengan saya ni perangainya hampir serupa dengan saya. Otak 'gila-gila'. Bila buku bertemu dengan ruas, habis bergegar satu dunia. Mahu tidaknya, kerja-kerja yang dilakukan kami juga 'gila-gila'. Kerja yang tak pernah dibuat orang. Antaranya:

1. Meredah hujan lebat dan rela basah kuyup hanya semata-mata untuk makan sup di salah satu markas. Padahal kalau ada mesyuarat semasa hujan, banyak pula songeh.

2. Sengaja menyibukkan diri dengan melakukan kerja orang lain, padahal kerja sendiri tak siap-siap lagi. Lepas tu kena marah + berleter dengan rakan sekerja.

3. Sengaja mencari gaduh dengan orang yang tak pernah ada rekod bergaduh. Ntah, tak tahu kenapa. Nak hilangkan boring kut...lepas tu tak pasal-pasal kena marah dengan individu tersebut, sebab perangai pelik sangat.

4. Sanggup pergi bergegas ke tempat yang sejauh 40km untuk berurusan, padahal boleh diselesaikan dengan hanya melalui telefon sahaja. Lepas tu merungut kata duit tak ada.

5. Sanggup tidur sebentar hanya semata-mata untuk tengok Piala Dunia. Padahal nak bangun qiamullai, susah nak mampos!

6. Membuang masa dengan meronda sorang-sorang ditengah malam. Lepas tu berhenti kawasan yang gelap. Tengok dilangit sambil mengira bintang. Ada seribu lapan ratus enam puluh tujuh.

7. Pergi ke library sorang-sorang, padahal sebelum ni cukup susah nak pergi. Sampai saja di sana, bukan membaca buku tapi mengelamun sambil tengok pemandangan di kawasan kelapa sawit.

Moral Value: Jangan melakukan perkara-perkara yang melalaikan

2 ulasan: