Selasa, 16 Mac 2010

Aku dan sesuatu...


Salam perjuangan,

Sekali lagi aku dikurniakan kudrat untuk menulis buat kali ini. Sekali lagi, sebagai rakyat biasa, aku punya hak untuk memberi pandangan dan lontaran idea kepada sesiapa sahaja yang aku kehendaki.

Aku amat tertarik dengan PAS, ntah sebab apa pun aku tidak tahu. Mungkin perasaan ini datang kerana sering di'doktrin' dengan mak dan abah aku. Kedua-dua orang tua aku ni memang penyokong kuat pembangkang. Dari kecik lagi depa cukup tak puas hati dengan UmnGOK ni. Bila dah besar panjang, aku pun terikut-ikut depa jugak. Yela, mana tumpah kuahnya kalau tak ke nasik.

Abah aku masa muda dulu memang penyokong UmnGOK ni, ye la dia dulu orang 'kuat' kampung aku, kena la link 'kuat' jugak dengan UmnGOK ni. Nak dapat bajet...standard la tu. Tapi bila aku lahir je, dia dah x sokong UmnGOK lagi. Mungkin faktor UmnGOK yang banyak rasuah ataupun mungkin jugak faktor kelahiran aku ni. hehehe

Mak aku pula berasal dari Kepala Batas, satu-satunya tempat kuat UmnGOK kat Pulau Pinang ni. Datuk (atau aku panggil tokwan) aku ni orang kuat UmnGOK jugak. Dia ni imam masjid kat kampung mak aku beb! Hebat jugak keturunan aku ni, hahaha. Tapi yang aku pelik, pasai apa yang tokwan aku ni kuat UmnGOK? mungkin nak royalti kut? hehehe...
Tapi sejak beberapa tahun sebelum tokwan aku meninggal (tokwan aku meninggal bulan 9 tahun 2001), dia dah cenderung kepada PAS, Alhamdulillah.

Mak dengan abah aku ni memang penyokong tegar PAS dan Anuar Ibrahim. Boleh dikatakan setiap isu-isu yang timbul kat berita dalam TV terutamanya mengenai politik, senang-senang je depa tafsir dan cantas balik. Ye la, kebanyakkannya berita dari TV ni banyak yang menyebelahi UmnGOK lahanat ni. Boleh dikatakan mak dengan abah aku ni hebat jugak la dalam bab cantas mencantas UmnGOK ni.

Sejak aku kecik lagi, kalau ada ceramah-ceramah politik mesti abah aku akan ajak aku. Tapi jarang-jarang dia ajak abang dengan adik-adik aku yang lain, mungkin sebab ni la aku jadi camni. Kalau nak compare dengan adik beradik aku yang lain, rasanya akulah yang paling kuat politik. hahaha...ni semua abah aku punya pasal la. Time dia ajak ke ceramah politik tu, aku ok je. Bahkan lagi syok sebab boleh 'paw' abah aku, sebab kat ceramah tu mesti ada gerai-gerai jualan. Aku punya 'favourite' penceramah ialah Mat Sabu, sekali dia ceramah terguling-guling aku dengan abah aku gelak...hahaha.

Kalau masa Pilihan Raya lagi la abah aku ligat dengan politik ni. Dia tak penah miss time hari penamaan calon, pagi-pagi buta lagi dia dah kejut aku untuk pi sana. Aku pun 'on' je, time tu la aku akan buka koleksi-koleksi baju PAS aku. Macam-macam jenis baju ada, ada kaler putih, hijau, hitam...biru tua dengan merah xda la (tu kaler UmnGOK). Aku BENCI!

Mak aku pula, banyak dok kat rumah ja. Tapi kalau mak aku nak pi dengar ceramah-ceramah politik ni, dia akan pi dengan abah aku. Kalau abah aku xda, 'hero' ni la yang bawa mak dia...hehehe.

Adik-beradik aku pula lain ceritanya. Abang aku ni tak suka sangat bab politik ni. dia tak berapa layan sangat, aku pun tak tau kenapa. Dia lebih minat pasal sukan, motor dan macam mana nak jana duit (kerja over time). Adik-adik aku pula lagi la tak tau pasal politik, depa ni semua perempuan. Kecik-kecik lagi. Tapi aku dah 'doktrin' depa dengan PAS ni. Sampaikan kalau adik perempuan aku tak pakai tudung, aku akan sound, "Awat tak pakai tudung? hang nak jadi puteri UmnGOK ka?". Terus dia pakai tudung. Dia pun dah di'doktrin' bahawa UmnGOK ni jahat. hahaha...memang pun!

Sebab tu aku cukup tak boleh dengar nama UmnGOK ni. Jadi panas semacam ja...
Apatah lagi bila isu kerajaan perpaduan ataupun UG, lagi la aku panas. Aku cam nak penampar je sapa yang sokong UG ni. Tak tau la, mungkin kebencian aku terhadap UmnGOK ni terlalu obses kut.
Terima kasih kat mak dengan abah aku, depa la pemangkin aku untuk menentang UmnGOK ni.
Moga kalian ditempatkan di syurga nanti...amin.

Cukuplah setakat ni, aku pun dah malas nak melalut banyak-banyak.

See ya! Assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan