Isnin, 7 September 2009

Mencari ahlul-Badr

Assalamualaikum

Bahtera Dakwah...
Sepanjang perhatian saya berada dalam bahtera ini, perbagai masalah-masalah ditimbulkan dan diajukan kepada saya. Terus terang saya katakan, terlalu banyak!
Sememangnya sudah menjadi sunah orang berjuang, akan dihidangkan Allah dengan pelbagai cabaran yang menggugat hati. Tapisan demi tapisan akan dilakukan oleh Allah dalam membentuk tentera-tenteraNya atau Hizbullah untuk menegakkan Islam dibumi bertuah ini.

Tapi yang menjadi 'masalah' dalam masalah ini ialah masalah hati dikalangan ahli bahtera ini. Inilah masalahnya...
*banyaknya perkataan 'masalah', patut la banyak masalah.

Selama seminggu ini, terdapat 7 artikel yang saya 'post'kan mengenai sejarah Perang Badar, semuanya di'copy & paste' dari web dakwatuna.com . Rasanya sahabat-sahabat mesti mual untuk membacanya. Bagi saya, saya bukanlah orang yang berilmu dan faqih berkaitan ilmu sirah ini untuk menceritakan sejarah peristiwa yang besar ini mengikut olahan ayat sendiri. Sengaja saya 'post'kan artikel tersebut adalah untuk berkongsi info yang lebih mendalam berkaitan peristiwa Badar al Qubro tersebut.

Dapat kita perhatikan disini bagaimana sejarah Badar al Qubro itu menceritakan pelbagai nilai-nilai positif.
Antaranya ialah:
Strategi merencana sesuatu pergerakan,
Membina semangat ukhwah fillah,
Kesatuan hati,
Wala' kepada pimpinan,
Pengorbanan,
Keputusan mengikut syuro',
Taujihad yang tinggi,
Keikhlasan berjuang,
Kepentingan Akhirat melebihi Dunia,

Banyak lagi pengajaran yang boleh diambil untuk kita mengamplikasikan sepanjang kehidupan seharian dan juga dalam bahtera jemaah yang penuh dengan permaslahatan dan dugaan.

Diharap perkongsian ini dapat kita praktik-kan bersama...
Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan