Isnin, 14 Mac 2011

Bantah LOJI NUKLEAR di Malaysia!

Lagi loji nuklear meledak di Jepun. Sila perhatikan video ledakan di loji nuklear tersebut.



Kisah Kerajaan menipu rakyat

Kerajaan jepun telah mengSAHkan ada kebocoran radioaktif di loji fukushima. Negara jiran berjaga-jaga, negara asian juga perlu berjaga-jaga. Telah ada tiga ledakan
kerajaan jepun masih tak mahu menerima hakikat tentang bahaya radioaktif. Tapi tentera laut amerika tahu yang kerajaan jepun kelentong tentera laut amerika telah celah dari kawasan itu - walau oun 100 batu dari tempat ledakan - ertinya radioaktif telah mula bertaburan.

Tetapi bila kita menonton TV atau membaca akhbar meloya, pastinya kita tidak akan terasa bahang ledakan nuklear ini. Kerana sememangnya diciptakan situasi 'tenang' ini agar rakyat tidak melatah dengan apa yang berlaku. Lihat sajalah filem 2012, yang menceritakan pembohongan kerajaan kepada rakyatnya demi mahu menjaga kreadibiliti pemerintahan mereka. Akhirnya, semua rakyat merana atas pembohongan mereka ini. Itu bukan rekaan semata-mata, tetapi ada kisah benar didalam sesebuah kerajaan yang dayus!
Jadi kepada rakyat dunia, dengar dan ketahuilah bahawa radioaktif sudah mula merebak ke ruang-ruang udara. Lalu udara-udara itu bergerak merentasi sempadan negara-negara jiran dan seluruh dunia tanpa sempadan.

Tragedi Petaka nuklear Chernobyl 1986

Pada tahun 1986, telah berlaku satu petaka di Chernobyl yakni di Ukraine. Petaka meletusnya nuklear di daerah berkenaan. Tragedi Chernobyl bermula daripada ledakan reaktor ke-empat di kilang Chernobyl, Kota Pripyat di Republik Sosialis Soviet Ukraine semasa pemeriksaan/ujian sistem dijalankan. Lonjakan elektrik berlaku secara tiba-tiba dan ketika usaha pemulihan kecemasan 'shutdown emergency' dilakukan, lebih banyak percikan kuasa berbahaya berlaku yang mana menyebabkan letupan reaktor dan siri letupan.



Kesannya, mengakibatkan Chernobyl menjadi sebuah kota mati, berbahaya untuk dimasuki, tercemar dengan radiasi yang masih sangat aktif walaupun telah 25 tahun tragedi itu berlaku. Kecelakaan ini merupakan salah satu bencana nuklear yang terdahsyat sehingga kini. Disusuli ledakan dan kebakaran serta gelombang radiasi dari skala paling berbahaya yang jauh melewati batas selamat hingga paling lemah, tersebar hampir ke seluruh Eropah.



Jangankan manusia sahaja, haiwan-haiwan serta tumbuhan-tumbuhan juga turut menjadi mangsa radioaktif ini. Hasil dari pengaruh radioaktif ini boleh menjadikan sesuatu benda hidup itu menjadi mutan!



Malaysiaku amat HEBAT!

Jepun walaupun mempunyai 60 tahun pengalaman dalam tenaga nuklear. Dengan teknologi di Rusia dan Jepun pun tidak dapat menahan karenah si 'budak nuklear' ini, tetapi Malaysia dengan selambernya bernekad ingin membina loji nuklear terbaru di rantau Asia Tenggara ini.

Kenyataan Menteri Tenaga, Hijau dan Teknologi Datuk Seri Peter Chin semalam bahawa rancangan Malaysia untuk membina dua loji nuklear akan diteruskan meksipun Jepun berhadapan dengan masalah ekoran gempa bumi dan tsunami dan bahawa “kerajaan tidak akan melakukannya dengan sembunyi-sembunyi tanpa memakumkan orang ramai.

Begitulah 'bijaknya' menteri-menteri kita...Kalau jadi apa-apa kepada Malaysia akibat nuklear ini, mari kita sama-sama tuntut di akhirat.

*Kenapa Malaysia beriya-iya hendak membina loji nuklear ye?
Sebab kos pembinaannya begitu mahal
Lagi kos mahal, lagi banyak duit masyuk poket aku
Lagi banyak duit masyuk poket aku, lagi jauh aku tinggalkan Malaysia ni...kahkahkah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan