Isnin, 21 Jun 2010

Ulama masuk UMCO?

Ulama masuk UMNO?

"Sedap betul kari ayam kampung yang mak masak tadi kan?", tanya Wan kepada Pak Tam.

"Ermm...boleh tahan juga la. Mak hang masak semuanya sedap. Sebab tu la ayah pilih mak hang jadi girlfriend ayah. hehe...", jawab Pak Tam.

"Hai ayah, dah pandai merapu dengan chek nampak.", balas Wan.

"Hang tu yang suka merapu dengan ayah, tu yang ayah pun terikut-ikut perangai hang tu. Tadi lepas pi kedai, ayah tengok hang baca Harakah. Apa cerita hari ni?", tanya Pak Tam.

"Yes! Bapak aku dah ikut perangai aku!", Wan melonjak gembira. Tiba-tiba...

KETUK!!!

"Adoi...awat ayah ketuk kepala chek dengan senduk nasi ni?", tanya Wan.

"Sapa suruh hang merapu kat depan rezeki ni? Hang nak kena lagi?", balas Pak Tam.

"Ish...orang bergurau je pun. Tak kan tu pun ayah nak dera anak sendiri. Chek ni dah la miskin, duit tak ada, girlfriend pun tak ada, belajaq pun tak habis lagi. Lepas tu kat rumah kena buli dengan mak dan ayah sendiri pula. Apalah nasibku ini...", Wan merungut.

"Sudah...hang tok sah dok merapu lagi. Apa cerita dalam Harakah minggu ni? Ayah tak sempat nak baca, dok sibuk dengan bersih depan laman rumah tu tadi.", tanya Wan.

"Ooo...tadi lepas mak suruh pi kedai, chek pi beli Harakah sekali. Cerita yang best pasai UMCO kata 100 orang ulama nak join depa. Dengaq cerita, Dr Asri kut. Ala, yang bekas mufti Perlis tu.", balas Wan.

"Aik? Ada pula ulama nak masuk dalam parti taghut tu? Sapa yang habaq?", tanya Pak Tam.

"Tak tau la ayah. Dengaq cerita Ketua Cawangan Bukit Bintang. Depa kata lagi, ulama-ulama tu akan masuk pada hari jumaat ni. Lebih barakah...hahaha", balas Wan.

"Ooo ya ka? Bukit Bintang tu tempat maksiat, camna ulama nak masuk pula? Eh, hang jangan dok gelak time-time makan. Tak elok dengan tak sopan. Umno je yang gelak time-time makan. Dah, pi basuh tangan", balas Pak Tam.

Kedua-dua mereka menghabiskan makanan masing-masing lalu menuju ke ruang tamu sambil menonton televisyen.

"Ayah try buka TV 3 suku, mana nak tau kut-kut ada berita pasal ni.", cadang Wan.

"Sat la, ayah tengah searching la ni...", jawab Pak Tam.

"Ayah, camna la kalau ulama-ulama tu masuk Umno? Camna pulak dengan Hizbul Islami min Malaysia ni?", tanya Wan.

"Hang ingat lagi tak hadis nabi yang kata 'bukan dari golonganku bagi yang memperjuangkan kebangsaan'?" tanya Pak Tam kepada Wan.

"Ingat ingat...betui tu ayah. Umno ni perjuangan di assobiah, macam zaman arab jahiliyyah dulu jugak. Lagipun Umno ni dah busuk sampai ke perut. Depa ini la pemula segala kerosakan di negara ni. Judi, rasuah, ugut, arak, songlap duit dan lain-lain lagi. Semua bermula dari Umno.", tambah Wan.

"Betul tu...macam ni anak ayah, penentang Umno sejati. Nabi jugak ada kata 'Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, dia hendaklah mencegahnya
dengan tangannya...ila akhir ayat'. Kita dah jelas Umno tu perkara mungkar yang perlu kita cegah, jadi buat apa ulama-ulama tu nak masuk Umno?
", Pak Tam menimbulkan persoalan kepada anaknya itu.

"Lagi satu, hang ingat lagi tak hadis pasal syaitan bisu yang Ustaz habaq hari tu?", tanya Pak Tam.

"Tak ingat la ayah. Chek tak bawa buku catatan time tu", jawab Wan.

"Ish hang ni. Ayah dah kata, kalau nak pi dengaq kuliah tu bawa la buku. Catit yang mana satu. Hang tu bukan Imam Syafie yang tulis pakai tangan ja..", balas Pak Tam.

"Ok papa!" jawab Wan.

"Apa? papa? Aku 'pang' baru hang tau. Syaitan bisu tu maknanya orang yang tahu agama tapi mendiamkan diri dari bercakap benar. Kalau ulama-ulama tu masuk Umno, konfem depa ni akan jadi syaitan-syaitan bisu. Dah banyak orang yang mengaku ulama masuk Umno, tapi last sekali depa tukar jadi ulaq dalam semak.", balas Pak Tam.

"Lagipun Allah dah kata dalam Quran, ulama-ulama yang gilakan dunia sehingga membelakangkan ilmu agamanya umpama ANJING!", tambah Pak Tam.

"Ish...ayah ni. Kasaq sangat bahasa ayah tu. Budi bahasakan budaya kita." balas Wan.

"Hang kata ayah kasaq? Hang tunggu sat..." balas Pak Tam.

Lalu Pak Tam menghampiri almari di ruang tamu dan mencari sesuatu.

"Nah! Hang tengok Quran ni. Buka Surah al-Araf, ayat 175-176. Hang baca sat terjemahan tu kuat-kuat. Biaq satu kampung boleh dengar", pinta Pak Tam.

"Dan bacakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad), khabar berita seorang yang Kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat Kami. Kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu dia diikuti oleh syaitan, maka dia dari kalangan yang sesat. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami angkat kedudukannya dengan (berpegang) ayat-ayat itu, tetapi dia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya, ia menghulurkan lidahnya, dan jika Engkau membiarkannya, ia juga menghulurkan lidahnya. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir", Wan membaca terjemahan ayat tersebut.

"Jadi? Hang nak kata bahasa ayah kasaq ka? Bahasa Quran yang kasaq?", tanya Pak Tam.

"Ermm...betui la ayah.", jawab Wan.

"Lagipun sapa yang cuba sembunyikan perkara benaq, konfem dia akan makan api neraka!", balas Pak Tam.

"Ish! Ayah ni, cakap la elok-elok sikit. Yang ni lagi la kasaq, siap main perkataan neraka lagi.", tegur Wan.

"Hang kata ayah kasaq? Buka Surah Baqarah ayat 174. Hang baca kuat-kuat. Kali ni biaq seluruh umat Umno dengaq
", pinta Pak Tam.

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa keterangan Kitab yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya harga yang sedikit, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain daripada api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab yang perit.", sekali lagi Wan membaca ayat yang diminta.

"Nau'zubillah...Minta Allah jauhkan kita", kata Wan sekali lagi.

"Amin...Sama-sama la kita pohon perlindungan dari Allah.", balas Pak Tam.

"Tapi ayah, chek rasa semua tu propaganda Umno ja...Kalau la ada ulama yang nak masuk Umno, chek rasa tu bukan ulama. Tu hanya ulama dalam pengiktirafan depa ja, bukan dari Allah. Tengok apa yang dah jadi dengan Dr Masyitah yang persendakan hudud, Dato' Firdaus yang berakhlak teruk dengan Khir Bahrom yang mendiamkan diri dalam isu Judi dan APCO.", tambah Wan.

"Moga-moga Allah membolak-balikkan hati depa ke jalan yang luruih. Sat lagi dah nak azan Lohoq (Zohor), pi bersiap cepat. Kalau tak solat, lagi la boleh masuk neraka...", balas Pak Tam.

"Fulamak...ayah cakap dengan berhujah macam dengan ostad la. Bangga gila chek dapat father yang macam ayah ni...al-fadzil Ostad Pak Tam. Hehe..."usik Wan.

Ketoing!!!

"ADOII! Ayah! Awat ayah ketuk kepala chek dengan ekzos moto kapcai ayah ni???"

"Padan muka hang!"

-tamat-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan